Erik Brejls hjemmeside
Lille oplæg om Rindum kirkes dåbsfad
ved Menighedsrådets orienteringsmøde i Rindum kirkehus 24.3.2019.
1 Jeg glæder mig meget
2 Jeg har et stort håb.
Det hænger sammen med at Nationalmuseet begyndte at udgive
storværket Danmarks Kirker i 30erne. De første amter der
blev beskrevet var Præstø, Sorø og Thisted amter. Billederne
var sort-hvide og indskrifterne på gravsten var ikke citeret,
kun omtalt.
Da man i fattigfirserne var kommet til Ringkøbing amt og havde
fået udgivet Ringkøbing købstad, slog det gamle Ringkøbing
amt pengekassen i, så det store tilskud helt forsvandt og
udgivelsen gik i stå, uden at man vidste om det nogen sinde
ville fortsætte. Heldigvis fandt man en løsning efter nogle år
og begyndte nordligst med herrederne ved Limfjorden og nu
bevæger man sig langsomt sydover med 4-5 kirker om året, så
der er lang tid til man når Hind herred og dermed Rindum kirke.
Det er det jeg glæder mig til og det jeg håber at nå at se,
før jeg lukker mine øjne for sidste gang.
Jeg har taget hæftet med Resen kirke med. Den har en
katekismusaltertavle fuldstændig magen til vores, bortset fra at
Fadervor står på en plade øverst.
(Danmarks Kirker. Ringkøbing amt. Hæfte 12-13).
Trends er noget pudsigt noget. Hvorfor var hele
universitetsverdenen marxister i 70erne?
Mode og trends har altid eksisteret.
I slutningen of 1600-tallet blev det in, at konger og fyrster lod
udgive beskrivelser af deres riger og lande. Det ville de danske
konger også, og derfor beordrede de danske biskopper alle
præster i deres stift til at indsende meget detaljerede
beskrivelser af deres sogn,
herunder beskrivelse af herregårde med deres ejere og disses
slægter og af kirken med præsterne siden reformationen og deres
slægter
samt beskrivelse af alt inventar, herunder alle inskriptioner på
gravsten, epitafier og andet inventar.
[Biskop Bloch i Ribe]
skrev 1765 til alle sine præster og bad dem
indsende svar på sine 121 spørgsmål, f.eks:
1 Præsterne siden reformationen, deres ægtefæller og børn
samt, hvis det har været muligt, deres genealogi
2 Kirkerne, bygninger og inventar samt alle inskriptioner på
epitafier, inventar og ligsten
4 Herregårde, størrelse, bygninger, ejere og deres slægt.
Jeg har taget uddrag af disse indberetninger og lagt dem på
min hjemmeside sammen med uddrag af skifter ældre end 1820.
Desværre manglede indberetningen for Ringkøbing og Rindum sogne
i pakken i arkivet i Viborg, men langt de fleste indberetninger
er bevaret.
Peder Nielsen Thun var præst i Hjortlund og Kalvslund i 1765
og i sin indberetning skriver han:
Jeg kan ikke lade være at fortælle om min oplevelse.
I Bække kro var der et messingfad med et meget slidt billede af
Adam og Eva ved kundskabens træ i Edens have. Rundt om stod
disse 8 tegn fem gange, hver gang med sin distinktion imellem.
Nogle af tegnene lignede runer, de øvrige munkeskrift.
Da jeg var i Jelling kirke, så jeg at dåbsfadet der havde et
billede af Mariæ bebudelse og med fuldstændig de samme 8 tegn
som i Bække kro fem gange udenom.
Det fik mig til at se på vores dåbsfad i Rindum kirke og
minsandten. Der var også et billede af bebudelsen og med de
samme runeagtige tegn i en krans rundt om billedet.
Fadet er dog pudset så mange gange, at de ikke står så
tydeligt mere.
Så kiggede jeg i værket Danmarks Kirker og så hvor mange
steder i Jylland, der var et messingdåbsfad med de samme to
billeder og det var overraskende. Henved halvdelen af de jyske
middelalderkirker har sådan et fad.
Rindum kirkes dåbsfad er af drevet messing, altså ikke
støbt, men håndlavet.
I bunden er der et billede af Mariæ bebudelse omkranset af et
bredt bånd af gentagne store bogstaver og tegn, der formodentlig
kun har dekorativ karakter.
På fanen er der stemplet sekstakkede stjernelignende blomster
langs yderkanten og indenfor er der franske liljer.
Den slags messingfade blev fremstillet fra omkring midten af
1500-tallet i Nürnberg i Sydtyskland. Langt de fleste har et
billede af Mariæ bebudelse, mens resten fra den tid har et
billede af Adam og Eva, der plukker af det forbudte træ i Edens
have. Senere kom der også et billede af Josva og Kaleb, der
bærer den tunge drueklase hjem fra det forjættede land.
De blev fremstillet både til verdslig og kirkelig brug.
Dels som skylleskåle til middagsbordet i en tid, hvor man ikke
brugte bestik. Knive og gafler kom først i brug i begyndelsen af
1600-tallet, hvorefter messingfadene blev brugt til andre
formål.
Dels som dåbsfad efter at man i midten af 1500-tallet havde
besluttet sig for at gå over til overøsning af barnets hoved i
stedet for neddykning ved barnedåb i danske kirker. Mange var
gaver til kirken fra privatpersoner.
Identiske fade var altså i brug på samme tid både i hjem og
kirke i 1500- og første del af 1600-tallet og også senere.
Jeg ved ikke hvornår kirken har fået sit dåbsfad. Det er
hverken nævnt i Trap Danmark eller hos Susgaard,
men det er ikke med i en inventarieliste fra 1683, som er den
nyeste, jeg indtil nu har kunnet finde. Regnskabsbogen nævner
år for år indtil 1720 hvilke ændringer der er på denne liste,
så det er kommet til kirken efter 1720.
Jeg forestiller mig, at det er en gave fra den første kirkeejer
generalmajor Johan Georg von Lottig til Rindum Nygård, ham der
indrettede et begravelsesrum i tårnrummet til sig og sin hustru,
hvor deres kister stod indtil 1889, hvorfra de blev flyttet ud i
en begravelse på kirkegården.
Han fik skøde på kirken 1720 og døde i 1742. Så måske i det
tidsrum, men det er rent gæt.
|